"Poświęcam kilka tygodni na to, by napisać dobrą zwrotkę" - wywiad z AMB

Zapraszam do przeczytania wywiadu z raperem AMB, twórcą takich płyt jak „Blask EP” i „Mixtape Spontan”.

Dwa lata po „Blasku EP” wracasz z nowym, tym razem znacznie dłuższym materiałem. Jak porównałbyś oba te albumy?

Witam! Za bardzo bym nie porównywał tych płyt, ponieważ strasznie się różnią. Blask jest epką natomiast z drugiej strony jest mixtape, na który nagrałem więcej kawałków mając już większe doświadczenie w nagrywkach. Porównanie zostawiłbym raczej słuchaczom, którzy słyszeli materiały i mogliby obiektywnie ocenić te płyty.

Dlaczego postanowiłeś zrobić tę płytę w formie mixtape’u, a nie tak jak poprzednio sięgnąć po autorskie bity?

Z bitami różnie bywa, bo oczywiście chciałoby się nagrywać na najlepszych. Dlaczego mixtape? Zawsze chciałem zrobić coś takiego, nagrać tracki na bitach, które mi się podobają poza tym swoboda wyboru tematów oraz luźne podejście do nagrania całego materiału. Wiadomo, gdy ktoś nagrywa płytę na autorskich bitach próbuje utrzymać jakąś spójną całość.

Na „Mixtape Spontan” w refrenach dwukrotnie udziela się Asia Dobroszek i robi to świetnie. Czy mógłbyś powiedzieć coś więcej na jej temat? Skąd pomysł, żeby zaangażować ją do tych numerów? Gdzie można ją było wcześniej usłyszeć?

Asię znam już długie lata, wiedziałem, że śpiewała w chórze gospel, a ostatnio w zespole Sweet Rebels. Usłyszałem ją kiedyś w refrenie znajomego składu z Łodzi Rap Team spodobał mi się jej głos, a po nagraniu „Poszukiwaczy skarbów” stwierdziliśmy ze Sztajerem, że głos dobrej wokalistki ubarwiłby ten track, a Asi nie trzeba było w ogóle namawiać na współprace. Później przedstawiłem pomysł na refren w kawałku „Rap dla zabawy” Nadowi i Asia znów uraczyła nas swoim pięknym, delikatnym głosem. Chciałbym podziękować Asi za nagranie dwóch świetnych refrenów.

Czemu na „Mixtape Spontan” nie zaprosiłeś rapera, który na „Blasku” udzielał się w dwóch utworach – Harego? Czym kierowałeś się w doborze gości na tej płycie?

Hary był zaproszony na mixtape, ale nasza współpraca nie doszła niestety do skutku. Jeśli chodzi o dobór gości to podszedłem do tego również spontanicznie. Ze Sztajerem nagrałem kawałki jeszcze mieszkając w Łodzi i później narodził się pomysł na mixtape zacząłem pisać i nagrywać. Z Karą wstępnie się umawialiśmy na wspólny kawałek i tu była okazja do tego by to zrealizować. Nada zaprosiłem, ponieważ podoba mi się jego styl. Cieszy mnie bardzo obecność Majkiego, który już nie nagrywa zwrotek tak często jak kiedyś, a raczej sporadycznie. Dj MixAir udzielił się w jednym kawałku jak to miało miejsce na „Blask” EP, bo zależało mi na tych cutach w tym kawałku, a z Asią już wiadomo jak było.

Czy storytelling „Pewna historia o…” jest fikcyjną opowieścią, czy też przytaczasz prawdziwą historię, która przydarzyła się komuś z Twojego otoczenia?

„Pewna historia o…” jest fikcyjną opowieścią, którą wymyśliłem. Pierwszą część tekstu pisałem do gościnnego tracku, który nie doszedł do skutku i miałem pewien patent na to jak urozmaicić tę historie i wykorzystać ten tekst na mixtape.

„Złoty jest czas, kiedy czytam książkę, rozwijaj umysł, postępuj rozsądnie” to fragment utworu „Poszukiwacze skarbów”. Jaką literaturę czytasz najchętniej i po książki jakich autorów sięgasz najczęściej?

Jeśli chodzi o książki staram się czytać w każdej wolnej chwili. Lubię książki Mario Puzo, choć ostatnio zagłębiam się w biografiach wielkich ludzi jak np. Zygmunt Freud, Gandhi, Dalajlama itp. co słychać w niektórych tekstach.

„Kurtyna poszła w górę, czas na show, zbyt długo byłem w cieniu to się zmieni ziom”. Czujesz, że to właśnie teraz jest Twój czas i Twoja życiowa forma w rapie? Czy wcześniej miałeś wrażenie, że jesteś niedoceniany przez słuchaczy i innych raperów?

Nie wydaję mi się, że teraz jestem w szczytowej formie jeśli chodzi o rap, bo wiem, że mogę jeszcze lepiej rapować, lecz cały czas muszę szlifować swój styl. Poza tym nie czułem się niedoceniany, bo bliscy mi ludzie zawsze mnie wspierali.

Numer „Rap z B-tów” to historia bełchatowskiego rapu w pigułce. Czemu jednak zabrakło w niej kilku istotnych postaci takich jak, np. Kaerzet, Magier, czy też zespołów ODER Squad i Sentenz?

Zabrakło ich ponieważ ja opisuję historie rapu, która dotyczyła mojego pokolenia, a wtedy Kaerzet, Magier czy też ODER Squad jeszcze nie wypuszczali kawałków, które można by było usłyszeć, bo byli młodzi, wtedy dopiero co Reno zaczął być kojarzony z bełchatowskim rapem poprzez skład Jeden z Dwóch. Następnie opisuję krótką historię związaną z OSD Familią, z tym jak to ruszyło się do przodu i o kilku innych ekipach, które wtedy jeszcze nagrywały.

Na mixtapie znalazły się też dwa bonus tracki Projektu AS (AMB&Sztajer). Czy w najbliższym czasie można się spodziewać jakiejś płyty wypuszczonej pod tym szyldem?

Nie sądzę byśmy ze Sztajerem wypuścili teraz całą płytę Projektu AS. Jakieś spontaniczne kawałki raczej tak, ale teraz skupiam się nad kolejnym materiałem, który chcę zrobić, a na nim na pewno usłyszymy Sztajera.

Czy planujesz fizyczne wydanie „Mixtape’u Spontan”?

„…To mixtape spontan co nie opróżnia konta, masz za friko puść to w obieg jak jointa…” Po tym wersie raczej nie, bo musiałbym za darmo rozdawać płyty. Ale kto wie może i na taką opcję przystanę…

Czy zamierzasz promować swój album jakimś videoclipem?

Nie ukrywam, że myślałem o tym i cały czas myślę, bo są jakieś możliwości, żeby nakręcić klip poza tym mam kilka fajnych pomysłów. Pożyjemy, zobaczymy.

Na którą z nadchodzących płyt z Bełchatowa czekasz najbardziej i dlaczego?

Jeśli chodzi o płyty z Bełchatowa to staram się sprawdzić każdą płytę jaka wychodzi. Mamy coraz więcej dobrych raperów w Bełchatowie i to cieszy. Oby się cały czas rap w naszym mieście rozwijał.

Podobno pojawisz się ze zwrotką na wspólnej płycie Pio i JakubaBe „Po to, by dotknąć ziemi”. Gdzie jeszcze w najbliższym czasie będzie można usłyszeć Cię gościnnie?

Miałem się pojawić, ale jednak się nie pojawię jak już wiadomo po promomixie płyty. Trochę spóźniłem się ze swoją zwrotką przez to że ogarniałem swój mixtape, a też nie jestem raperem który pisze swoje zwrotki w 2-3h, ponieważ czasem poświęcam kilka tygodni na to, by napisać dobrą zwrotkę. Po prostu tak wyszło.

Jakieś ostatnie słowa dla czytelników i słuchaczy?

Kupujcie Polskie rap płyty, wspierajcie tą muzykę ze względu na to, że mamy coraz więcej młodych, dobrych raperów. Do zobaczenia na koncertach oraz kolejnych płytach!! pOSDro!!!

Wywiad przeprowadził:
Rafał Lewandowski
www.rafal-lewandowski.blogspot.com


1 komentarz: