"Z każdą płytą jestem wyżej" - wywiad z Kaerzetem

Kaerzet Deobe Zeterka aka Kaerzet Pierwszy ponownie uderza, dając nam drugi solowy album pt. „10”. W rozmowie opowiada o kulisach powstania tego krążka, a także o swoim podejściu do życia, muzyki, religii i polityki.

Na płycie znajduje się utwór Kaerzetostyl 2. Powiedz, co zmieniło się od czasów poprzedniego Kaerzetostylu?


Najłatwiej byłoby powiedzieć, że wszystko (śmiech). Miałem 15 lat i zupełnie inne podejście do życia, inne problemy. Jedyne co się nie zmieniło to zajawka, która teraz jest zdecydowanie większa i poważniejsza.

Pracowałeś nad tym albumem dwa lata. Czy od samego początku planowałeś wypuścić go w 2011 roku jako jubileuszową „10”?

Długo się zastanawiałem nad tytułem tej płyty. „10” pojawiła się jak miałem może z połowę kawałków już nagranych albo chociaż w trakcie realizacji, przez co chyba w dwóch kawałkach można usłyszeć inną liczbę niż 10, gdy mówię o stażu. Ale skoro tak napisałem wtedy to nie było sensu na siłę tego zmieniać.

Nie sądzisz, że 20 utworów na płycie to trochę zbyt dużo? Nie myślałeś o tym, żeby dokonać ścisłej selekcji i zostawić tylko to co najlepsze?

Nagranych było więcej, także jakaś selekcja i tak się odbyła. Poza tym jest tutaj jeden instrumental oraz krótsze skity, więc płyta wcale nie jest taka długa. A tak w ogóle to teraz jest moda na EPki więc pokazałem że można inaczej. OSTR-a płyty są dłuższe i dobrze się ich słucha. Zresztą płyta jest wielostylowa i domyślam się, że nie każdy klimat każdej osobie pasuje, więc można słuchać wybranych kawałków nie słuchając całej płyty, i większość tak robi. Ja słucham płyt od intra do outra, ale nie każdy tak ma.

Spotkałem się z opinią, że na „10” jest zbyt wielu gości i niektórzy z nich zaniżyli poziom płyty. Jak się do tego ustosunkujesz?

Ja tak nie uważam. Każdy zaproszony jest moim dobrym ziomkiem, nie pojawia się nikt mi prywatnie obcy na tej płycie. Poza tym każdy z nich ma swój osobisty ciekawy styl i nie odstają poziomem na pewno, większość z nich jest zdecydowanie krócej na scenie, więc myślę, że tym bardziej dali radę i nagrali dobre zwrotki .

Ekipa StejFresz Cru kojarzy mi się raczej z luźnym podejściem do rapu. Czemu więc postanowiłeś zaprosić ich do takiego utworu jak „Problemy”?

Właśnie sam odpowiedziałeś sobie na to pytanie ;) To było takie wyzwanie dla chłopaków, z którym poradzili sobie doskonale.

Skoro już jesteśmy przy gościach. Kto dał na Twój album najlepszą zwrotkę? Czy mógłbyś przybliżyć sylwetkę rapera Elex, bo wydaje mi się, że niewielu słuchaczy go kojarzy?

Na pierwszą część pytania odpowiem – wszyscy dali radę :). A co do Elexa to jest to kolejny reprezentant BTW Podziemia, ma świetny głos i dobre flow, pasował idealnie do klimatu kawałka „Motywator”, planujemy wspólnie stworzyć coś więcej niż ten numer i niekoniecznie w takim klimacie, ale to w przyszłości. Powiem jeszcze tylko tyle, że o tym ziomie jeszcze będzie głośno i tego jestem pewien.

Lista producentów tej płyty wygląda imponująco, jednak ze wszystkimi miałeś już okazję wcześniej współpracować. Nie myślałeś o tym, by zaangażować w ten materiał kogoś innego? Nie chciałeś sprawdzić się na podkładzie od „obcego” beatmakera?

Pracowałem i pracuję z nimi, bo pracuję nam się dobrze :D, tak po prostu, a na poważnie to nie szukam producentów na siłę, jeśli ktoś ma pomysł i chęci na jakąś współpracę to wystarczy wysłać maila, ja jestem otwarty. Aczkolwiek producentów jest coraz mniej a raperów przybywa, więc dobrze by było jakby ktoś się pojawił, a jeśli nie to dalej będę musiał męczyć tych samych weteranów :)

W kawałku „Wyższy level” rapujesz, że „wszystko idzie w dobrą stronę”. Czy to oznacza, że jesteś w pełni zadowolony ze swojej obecnej pozycji w rapie i widzisz realne szanse na to, by wzbić się jeszcze wyżej?

W pełni zadowolony to nie będę nigdy, bo to by znaczyło, że przestałem się rozwijać. Robię swoje, daje mi to radość, są ludzie, którzy chcą tego słuchać, gram koncerty, na które przychodzą ludzie i dobrze się bawią (chociaż mogłoby być tych koncertów więcej), to cieszy, więc robię to dalej. A czy dam radę wejść wyżej? Z każdą płytą jestem wyżej, trzeba po prostu pracować i czekać na to co następna dekada przyniesie.

W „Zagadce” poruszasz także religijne kwestie, a można nawet powiedzieć, że momentami nieco filozoficzne. Jak odpowiadasz sobie na własne pytania „Czy jest Bóg? Czy nie ma dla nas po życiu miejsca?”

Tak jak w tym kawałku było nawinięte
„...rodzisz się by żyć i zadawać setki pytań, na które nikt nie zamierza odpowiadać, to osobiste poszukiwania...”. Jak każdy się zastanawiam, ja w Boga wierzę, ale nie wykluczam innych możliwości.

W jednym utworze zahaczasz o politykę, ale nie ciągniesz dalej tego wątku. Śledzisz na bieżąco to co dzieje się na polskiej scenie politycznej, czy kompletnie Cię to nie interesuje?

Staram się być na bieżąco ale też bez przesady, myślę że wiem tyle ile powinien wiedzieć dorosły obywatel, świadomy swoich wyborów, kiedyś pewnie powstanie jakiś kawałek o polityce i niestety wątpię żeby był on wesoły.

Pomimo tego, że na „10” znajdziemy sporo refleksyjnych momentów, wydajesz się być pozytywnie nastawiony do życia, o czym świadczą chociażby takie wersy jak: „będzie dobrze na pewno” lub sugerujące dobrą odpowiedź pytanie „może świat da się naprawić?” Rzeczywiście uważasz się za optymistę?

Po przeczytaniu „Potęgi podświadomości” Murphy'ego, zmieniłem trochę podejście, staram się myśleć pozytywnie, choć nieraz jest ciężko, jestem też w jakiś sposób odpowiedzialny za słuchaczy, zdaję sobie sprawę, że słuchają też tego dużo młodsi ode mnie, więc daje przekaz prawdziwy i mówię o rzeczach, które do przyjemnych nie należą, ale zaznaczam też, że zawsze mamy jakieś wyjście i musimy walczyć w życiu o to żeby się tym życiem cieszyć, i to cała istota egzystencji.

Czy mógłbyś wymienić trzy osoby (nie licząc siebie), które włożyły najwięcej pracy i czasu w powstanie „10”?

To przy tym pytaniu od razu podziękuję tym, których wymienię, bo zrobili kawał dobrej roboty. Na pewno będzie to Pio z ODR Squadu, który zajął się masteringiem wokali na całej płycie, Kłysu za największą ilość bitów na płycie oraz aranże do każdego z wyprodukowanych przez niego kawałków. No i Artur, czyli brat Magiera, który zajął się grafiką okładki i płyty. Dziękówka dla was jak i dla wszystkich, którzy mieli jakikolwiek wkład w tę płytę!

Jak będzie wydany ten album? Gdzie będzie można go kupić i za ile?

Jeśli ktoś widział „Na poważnie” to tak samo :D, czyli ładny digipack, tłoczona płytka, pełna profeska :) Koszt 10 zł. Zamówienia mailowo: krzwts@wp.pl. Przy okazji reklamy to mamy do sprzedania jeszcze koszulki BTW Podziemie, zgłaszajcie się :)

Nie doczekaliśmy się klipu promującego płytę „Na poważnie”. Czy w przypadku „10” będzie inaczej?

Są plany i pomysły, jeśli wszystko dobrze pójdzie to powstanie klip, niestety wydałem płytę później niż planowałem i nie nagram teraz tego, co sobie wymyśliłem z powodu pogody, więc plany muszę zmienić, a do tamtego patentu wrócić na wiosnę. Ale szczegółów póki co nie podam, zapraszam na moją stronę na facebooku (www.facebook.com/kaerzetone) tam wszystko na bieżąco będzie podawane.

W naszej poprzedniej rozmowie mówiłeś, że organizujesz Mixtape BTW Podziemia. Czy pomysł tego projekt upadł, czy nadal nad tym pracujesz?

Zapał większości na to okazał się słomiany i póki co zawiesiłem jakiekolwiek prace nad tym projektem, ale mam nadzieję że jeszcze to ogarnę. Pojawiło się kilku nowych graczy i to z nimi będę musiał wznowić ten projekt, bo starsi wyjadacze nie chcą się do pracy zabrać niestety.

Ostatnie słowa dla czytelników i słuchaczy?

Róbcie swoje, róbcie to dobrze nie poddawajcie się nigdy, pamiętajcie żeby w życiu mieć zajawkę, rozwijajcie wiedzę w swoich dziedzinach i bądźcie szczęśliwi. Ja zapraszam na koncerty i zachęcam do ściągania lub kupowania płyty (wedle uznania). Prawdziwy Hip Hop na zawsze! Peace!



Wywiad przeprowadził:
Rafał Lewandowski
www.rafal-lewandowski.blogspot.com

1 komentarz:

  1. i to jest wlasnie BTW PODZIEMIE ! ! ! sprawdz to !

    OdpowiedzUsuń